La dissection d'un homme armé

Seizoen: 
2014-2015

La dissection d'un Homme Armé tekent drie persoonlijke getuigenissen tegen de achtergrond van de vaderlandse geschiedenis: de groote oorlog, de nasleep van WO II en de Rwandese genocide. Telkens gaat het om een man die verantwoordelijk is voor de dood van een ander.

Devillé: Ik wil het niet zozeer hebben over goed of kwaad, of schuld en onschuld, maar wel over het feit of u en ik ook in staat zijn tot moord en doodslag. Daarom stel ik mezelf de vraag onder welke omstandigheden een mens een ander kapot maakt. Probeer ik te peilen naar de eventuele gewetensnood van de moordenaar. Soms is die er, soms ontbreekt ze, soms komt ze pas achteraf. De personages in de tekst bedienen zich dan ook van de technieken van de verdediging, presenteren zichzelf als het eigenlijke slachtoffer, als een martelaar bijna. Dat geeft de tekst een pervers tintje. In dit media-tijdperk zijn we meesters geworden in het demoniseren. De zaken zijn eenvoudig: de andere is de slechte, niemand is nog te vertrouwen, alleen wijzelf zijn goed. Ik wil die gedachtengang even omkeren en radicaal op onszelf betrekken. Ik wil gewoon proberen te begrijpen, een inzicht krijgen in het denken van de moordenaar. Het laatste verhaal gaat over een broedermoord, ergens in de loopgraven in 1917. Dat is voor mij het meest extreem denkbare, een broedermoord. Dat is bijna mythisch, Kain en Abel, zoiets. Met een broer heb je niet iets als de hiërarchische verhouding die een vadermoord tekent, of de passie van een gezinsdrama. Neen, je moet dus op zoek naar andere oorzaken. Naar motieven die bij de beesten af zijn. En toch herkenbaar. Voor mij is dat het wezen van theater maken. Een vertaling vinden voor die onderhuidse spanningen.

Dramatis Personae: 

auteur: Stijn Devillé

regisseur: Steven Devillé
regie-assistentie: Bart Van Bilzen

cast: Roeland De Swert, Manu Gemoets en Kwinten Van Heden

productieleiding: Katrien Devillé en Annemie Fransen
techniek: Steven Elli en Chloé Heerman
rekwisieten en decor: Thijs Vackier

foto's: Saar Depovere

 

Het programmaboekje van La dissection d'un homme armé
kan je 
hier online bekijken.

 

Speeldata: 

16, 17, 22, 23, 24, 25, 27, 29, 30 en 31 januari 2015
De voorstellingen starten steeds om 20u. De matinéevoorstelling van 25 januari start om 15u.

Locatie: 
Reynaert Theater Malpertuus in de Redingenstraat
 
Euripidesprijs

La dissection d'un homme armé werd genomineerd voor de Euripidesprijs, de jaarlijkse Leuvense amateurtoneelprijs voor beste productie. Hieronder kan u het verslag lezen.

De eerste nominatie gaat naar La dissection d'un homme armé van Stijn Devillé bij de Reynaertghesellen in een regie van Steven Devillé.

Het stuk tekent drie persoonlijke getuigenissen tegen de achtergrond van de vaderlandse geschiedenis: de groote oorlog, de nasleep van WO II en de Rwandese genocide. Telkens gaat het om een man die verantwoordelijk is voor de dood van een ander. Schijnbaar ver van mijn bed maar toch aangrijpend tot in het diepste van de ziel. Schijnbaar uit een ver verleden maar toch brandend actueel. Schijnbaar een bijna zakelijk relaas maar toch immens mooi, bijna poëzie. Dit is een poging om de tekst van Stijn Devillé samen te vatten. Kortom, een prachtige tekst.

De regie van broer Steven werd heel sober gehouden, zowel naar beeld als naar acteurs toe. Een schot in de roos. De filmbeelden, dikwijls zonder klank, waren functioneel en aangrijpend. Ook de figuratie, lijken her en der verspreid, vormde een echte meerwaarde.

De acteursprestaties waren van een hoog niveau. Over Manu Gemoets en Kwinten van Heden vertel ik straks nog iets meer (nvdr: zij werden beide genomineerd voor het Fiere Margrietjuweel). Daarom nu iets over Roeland De Swert. We kennen hem als een steengoed acteur. Ook hier was hij zeer goed. Hij gaf zich met hart en ziel, met een grote intensiteit, met iedere vezel. Het is dus o.a. dank zij de prestatie van deze drie acteurs dat deze productie tot de genomineerden behoort.

Ook technisch was dit een zeer goede productie: weerom sober en ondersteunend. Of zoals Yolanda het kort na de voorstelling treffend formuleerde: Het leek alsof de klank vanuit de grond kwam en deze klank belicht werd… een wazige mist… muisstil….

 

vrijwillige lijken
La dissection 1
La dissection 3
La dissection 2
La dissection 4
La dissection 5
La dissection 6

Actieve leden